30 април 2013 г.

Бюлетина 14: "Атака"


http://www.ataka.bg/

Партията, която обираше вотовете на всички националисти (да не се бърка с патриоти), нацисти, фашисти, ксенофоби, расисти и татуирани-с-брадва-и-знаме-на-терасата. Партията, която има програма от 144 илюстровани страници, които не могат да бъдат анализирани в по-малко от 1440. Затова ще избера само няколко, които намирам за интересни или шокиращи.
  • Типично за националистческа партия, първото обещание е за военен неутралитет и закриване на чуждите бази в България. Това е супер, ако бяхме Швейцария; реално ще бъдем санкционирани по икономически път за подобно поведение, което ще се отрази негативно на вече слабата ни икономика.
  • Противодействие на циганите, чрез упълномощяването на редовите полицаи с повече права - ама... ако се ядосат милиционерите, само тъмно сините ли ще могат да бият или и светлосините?
  • Ликвидация на Здравната каса и създаване на държавен фонд, който ще поема всички разходи на здравно осигурените - "10% от БВП за здраве". Само държавни здравни заведения, а частните да не бъдат финансирани. Това ми напомня на здравната система отпреди 30 години - но България имаше огромно производство, подкрепено от евтини руски горива. Десет милиарда за здравеопазване звучат добре, ако ги имаме - иначе е само празно обещание. Друго обещание са фиксирани цени на лекарствата - въпреки, че не ние определяме цените, тъй като ги внасяме.
  • Субсидиране на земеделците, за да станат конкурентоспособни - това е наистина важна точка, която не мога критикувам (стига да не се превърне в гръцкото субсидиране, което беше основната причина техните продукти да са конкурентоспособни).
  • Одържавяване на електроразпределителните дружества - много грешна политика и обещание на което ще се вържат всички протестиращи. И преди съм го казвал - държавата не е добър стопанин и никога не може да работи толкова ефективно, колкото частни дружества в условия на конкуренция - а именно липсата на последната е проблем в България. Друго обещание е отваряне на старите реактори - защо? В момента имаме ток в излишък, цената няма да стане по-ниска, а санкциите от ЕС (да се чете Франция и Германия) ще са много тежки.
  • Редица мерки за малкия и среден бизнес, сред които опростяване на бюрокрацията, свързана с дейността му.
  • Задължителен предмет "Вероучение".
  • Редица облекчения на принципа на намаляване на ДДС - което ще е в сериозен ущърб за местните производители.
  • Прекратяване на концесиите на природни ресурси и създаване на министерство, което ще ги управлява и проучва.
  • Забравняване на строежите в защитени зони.
  • Недоволство относно малката ни и слаба армия.

Обобщение: "Атака" е смекчила леко тона си, но остава крайно (по мое мнение лява) партия. Някои от обещанията им застрашават определени етноси и религиозни групи, а други са икономически необосновани. Ако се добере до властта следват години на хаос, чийто единствен плюс ще е унищожението на мутро и чалга класата. Субективна оценка: 4/10.

Класация на партиите, Избори 2013.

14 коментара:

  1. Това с вероучението е голяма глупост - религията няма място в училищата. Там децата трябва да получават знания, а не древни небивалици и суеверия!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Други ще се зарадват. Обаче има интересен въпрос - само православие ли ще се преподава или и други религии? ;)

      Изтриване
    2. Би трябвало всички религии - без никоя да е по-привилегирована от останалите.

      Изтриване
    3. Би било правилното решение, но едва ли лидера на партията ще се съгласи.

      Изтриване
    4. Е да, това е очевидно. Той от онези хора, които си мислят, че тяхната вяра е единствената правилна, а всички останали са грешни. Тъжно...

      Изтриване
    5. Напротив,никаква глупост не е това с вероучението , а е необходимост ,която отдавна трябваше да се въведе! Паралелно със знанията по другите предмети ,изучавайки вероучението,децата ще се научат на толерантност и човещина и няма да бъдат лесна плячка на навъдилите се секти у нас. И понеже говорим за България не забравяйте ,че православието е официалната религия.

      Изтриване
    6. Което означава, че турците трябва да учат православие, също както и българите, които не са вярващи. Не съм съгласен с липсата на избор на в тази насока.

      Изтриване
  2. Гласувайте за "АТАКА" те ще ни измъкнат от мизерята в България

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Използвайки новия лаф, "А дано, 'ма надали."

      Изтриване
  3. Цитат от статията "И преди съм го казвал - държавата не е добър стопанин и никога не може да работи толкова ефективно, колкото частни дружества в условия на конкуренция".
    Крайно време е да се разбере, че това клише е НЕ точно. Собствеността и управлението са две напълно различни качества. Да, държавата може да не е добър управленец (особено след 1989), но това не значи, че не може да бъде собственик. Има подготвени хора, професионалисти, чийто опит и квалификация са доказали, че могат да създават работещи, печеливши структури и в същото време да защитават интереса на акционера (т.е. държавата и обществото). Те ще бъдат управленците. Акционерът (държавата) ще постави приоритетите, които отразяват нуждите на обществото и ще определи стимулите за управленците, ако постигнат добри резултати.
    Пиша всичко това, защото считам, че има обществени интереси, които нито един частен не може да защити. Частния интерес е насочен към максимизиране на печалбата.
    Освен това, трябва да се разбере, че професионалистите струват скъпо, но все пак по-евтино от държавен служител със заплата 2000-3000 лв., който е не подготвен,организира корупционни схеми и отклонява стотици хиляди и милиони лв.!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Когато притежавате един актив, трябва да го управлявате - в противен случай говорим за пропуснати ползи. Ако държавата определя (дори и само общи) насоки как да се използва собствеността й, това означава, че тя я управлява.

      Ролята на държавата е социална, т.е. тя съществува с една единствена цел - за общото благо (регулиране на ресурсите, вътрешна и външна охрана, здравеопазване и т.н.). Ако същата тази държава определи социални цели за въпросната собственост, как частните акционери ще имат стимул да работят?

      Пример: БДЖ. Всички се оплакват, че билетите са скъпи, а поради социалните цели на държавата, тя иска да предлага евтин транспорт на гражданите си. Реалността е, че железниците са едно от най-скъпите транспортни съоръжения за поддръжка. В САЩ е по-евтино да използваш услугите на авиокомпания отколкото да пътуваш с влак. Същия пример мога да дам с редица европейски държави. В резултат от целенасочената социална политика на държавата, БДЖ се срива, няма кой да я купи, затова сега я скапват докато си загуби стойността и я приватизират за жълти стотинки.

      Същия пример мога да дам със самия държавен апарат. Половин милион държавни служители обслужват 2.5 милиона работещи. В коя частна фирма има по един служител за всеки 5 клиента? Дори и да сметна съотношението спрямо 7 милиона човека, това отново прави 1 служител само за 14 клиента - къде го има това в частния сектор?

      Изтриване
    2. Изобщо не сте прав, давайки пример за транспорта в САЩ.. Това е огромна страна и е лесно да се напълни самолет за полет 500-1000км. Това в Б-я е абсолютно неприложимо и спрямо територията(като размер) на страната железниците са най-евтиният и бърз транспорт! Друг е въпроса, защо никой не желае БДЖ да съществуват.
      Относно държавните служители сте коректен. Крайно време е да се намали техният брой за да има някакво полза от тях.

      Изтриване
    3. Нека дам пример - от Ню Йорк до Вашингтон са около 350 км., което е приблизително разстоянието от Бургас до София. Цената на най-евтиния билет (www.amtrak.com), е $158, което е около 240 лева.

      В Германия, разстоянието от Бремен до Дюселдорф е около 300 км., а билета е 60 евро, или 120 лева (www.reiseauskunft.bahn.de).

      Тук говорим за масово използван транспорт, където са внедрени нови технологии, което трябва да означава възможно най-ниска цена за крайния клиент (масови продажби = ниски цени).

      В България, същия билет струва 23 лева и 10 стотинки за 418 км. (www.bdz.bg), който не всички могат да си позволят (малко продажби = повишаване на цените на билетите, с цел покриване на разходите).

      Защо обаче цените на билетите в България не се покачват? Защото тогава никой няма да може да си позволи услугите на БДЖ, а това означава мигновен фалит. И тук идва първия довод, на всички, на които обяснявам причините за проблемите на БДЖ: "Да, ама американците правят по $4000 на месец, а ние само по $200 - няма място за сравнение!"

      Този довод щеше да е верен, ако ние произвеждахме ресурсите за нашите железници. Както добре знаем, скоро купихме вагони втора употреба, защото други не можем да си позволим или да произведем, а новите локомотиви отново са чуждо производство - при това няколко пъти обмисляхме да ги върнем, защото с билети от 20 лева, излишно много държавни служители в БДЖ, и локомотиви за милиони (и свръзаните с тях разходи за стотици хиляди), сметката няма как да излезе.

      Тоест, в обобщение, ако не можем да плащаме колкото германците за един билет, тогава не можем да поддържаме железница, която разчита на европейски компоненти.

      Същият е спора за високите цени на ток, горива и т.н. - ние не ги произвеждаме, следователно не можем да имаме претенции за цената им - който има, трябва да хване калашника и да ходи на Червения площад. Западна Европа е също зависима от Русия, но цените на горивата не ги притесняват толкова много - все пак заплатите им са двайсет пъти по-големи от нашите - и това е към което ние трябва да се стремим, чрез по-голямо производство и износ на български стоки (т.е. повишаване на стандарта чрез внос на чужди пари).

      Изтриване